iBeacon Nieuws

Billboard Stories wint iBeacon experience days hackathon

ibeacon-experience-days-hackathon

ibeacon-experience-days-hackathon
Tijdens de eerste Nederlandse iBeacon hackathon georganiseerd door Glimworm Beacons en Sanoma werden na twee dagen brainstormen, uitproberen, hacken, programmeren en waarschijnlijk zo nu en dan schelden – uiteindelijk door 10 teams iBeacon ideeën, hacks en zelfs functionerende demo’s gepresenteerd aan een kundige jury. De teams presenteerde alles van manieren om musea aantrekkelijker te maken, socialer te zijn op feestjes, virtuele graffiti te spuiten, reisinformatie te delen allemaal met als gemene deler het gebruiken van iBeacon technologie.

En de winnaar is…

Na presentaties met veelal live demo’s die uiteraard niet altijd even soepel verlopen (maar ja, dat hoort bij een live demo) trok de jury zich tijdens het diner terug om de top drie te bepalen. Uiteindelijk werden daarin teams MinusPlusMinus en Ice Breacon respectievelijk derde en tweede, en is de uiteindelijke winnaar van de iBeacon Hackathon Billboard Stories geworden die reclameborden slimmer willen maken met iBeacons. Een korte beschrijving van de gepresenteerde ideeën van de top 3.

Derde plaats

MinusPlusMinus VIDBe

MinusPlusMinus-VIDBe-ibeacon

Het idee van MinusPlusMinus heet VIDBe. Hiermee wil het team het mogelijk maken om eenvoudige korte video’s beschikbaar te maken op fysieke iBeacons. Daarmee wordt het mogelijk om deze iBeacon ergens neer te leggen en deze een video te laten streamen aan personen die dichtbij de beacon zijn. Interessant is dat Bvid ook de afstand laat zien en video’s groter of kleiner maakt zodat je kan zien hoe dicht je bij die persoonlijke beacon bent.

Een ander team had met social graffiti een vergelijkbaar concept maar wat VIDBe bijzonder maakt is dat ze willen kijken om het flash geheugen van een beacon te gebruiken om de video op te zetten zodat de video echt vanaf de video gestreamd kon worden. Helaas is deze hack voor de demo niet gelukt met de aanwezige Glimworm beacons.

Technisch is het interessant om het flash geheugen van een iBeacon toe te passen voor content. Over het algemeen wordt een connectie met internet gebruikt om de content te streamen omdat dit praktisch handiger is.

Tweede plaats

Ice Breacon

ice-breacon-ibeacon

Ice Breacon is een app waarmee het ijs gebroken kan worden op feestjes. In een goede Star Wars themed demo liet het team zien hoe Han Solo bij een feestje aankwam en zijn Ice Breacon app gebruikt om andere mensen te ontmoeten. Doordat de telefoon van Han en alle andere aanwezigen werken als een iBeacon kan hij kijken wie er op het feest aanwezig is en een breakdown hiervan zien. Zo was in de demo te zien dan 75% de ‘light side’ hadden gekozen, 63% een connectie hadden met de ‘Rebel Alliance’ en 20% in het bezit waren van een blaster. Door op de percentages te klikken kan de achterliggende informatie bekeken worden van de individuele aanwezigen.

Vervolgens kan gezien worden hoeveel van deze aanwezig personen matchen met zijn interesses. Zo kan Han zien dat Chewbacca op het feestje is en 3/3 van hun interesses gelijk zijn. Door op een knop ‘Let’s break the ice’ te klikken zien zowel Chewbacca als Han op hun scherm hoe dicht ze bij elkaar zijn en kunnen ze naar elkaar toe lopen.

Het is een mooi idee voor het gebruik van de mogelijkheid om van telefoons iBeacons te maken en de afstandsbepaling te gebruiken om te zien wie er aanwezig is. Het idee is alleen niet helemaal origineel; start-ups als Loopd werken al langer aan dit idee.

Eerste plaats

Billboard Stories

billboard-stories-ibeacon

Met de iBeacon technologie van Billboard Stories wordt het mogelijk reclameborden persoonlijk te maken. Doormiddel van een app en een iBeacon naast een reclamebord kan ‘gezien’ worden wie er langs loopt. Op basis van de voorkeuren van deze persoon wordt een reclame getoond die bij die persoon past.

Als voorbeeld liet het team een jongen zien van 33 jaar oud die vaak uitgaat. Hij krijgt daardoor een reclame te zien van Heineken. Loopt zijn vriend naast hem dan wordt op een aangrenzend reclamebord een reclame van Tesla getoond omdat dit in zijn interesse ligt. Maar worden deze twee jongens opeens belaagd door tientallen vrouwen die van schoenen houden dan is er een democratisch process waarbij de meeste stemmen gelden; dus veranderd de reclame naar die van schoenen.

Dit idee zagen we ook in de demo video van Estimote Nearables in een iets andere vorm waarbij een klant een schoen optilt waardoor een display informatie over die specifieke schoen toont. Het is dan ook een technologie die mogelijk is met iBeacons, narrowcasting schermen met internetconnectie en een intelligente app op de telefoon van de consument.

We want more iBeacon Experience Days?

Vanwege de schaalbaarheid, inventiviteit en duidelijke toepasbaarheid en bovendien een duidelijk businessmodel is Billboard Stories wat mij betreft de terechte winnaar. Maar alle teams lieten zien dat ze de iBeacon technologie goed begrepen en zetten ze steeds creatiever in. Uiteraard was dat het doel van de iBeacon Experience Days en is het daarmee een success. Hopelijk maken Glimworm en Sanoma hier een jaarlijks terugkerend evenement van!

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

4 ReactiesReageer

  • Toch wel een klein beetje teleurgesteld in de resultaten….

    Video in een beacon; mijn voornaamste gedachte is: Waarom? Die streamen we toch gewoon vanaf internet? En bovendien: dat worden dan veel duurdere beacons (want instellen, uploaden etc)

    Ice Breacon: bestaat al.. heet Loopd…

    Billboard Stories: doet me voelen als de STER app, waarbij bij mij het idee bekruipt dat je een reclamebak op je telefoon moet gaan installeren. Veelal is de zorg rondom beacons dat je doodgegooid wordt met allemaal ongewenste (marketing)berichten omdat je allemaal signalen ontvangt. En gelukkig is de belofte van de ibeacons een beetje dat dat door de app-keuze (en noodzaak tot installeren) je dit onder controle kunt houden (zeker als gebruiker). Dit idee gaat hier volledig omheen… Sta je straks op de bus te wachten krijg je steeds weer die abri-notificaties op je telefoon >> Garantie voor uninstall! 😉

    • Dank je voor je reactie. Ice Breacon wijkt wel af van Loopd omdat ze meer uitgaan van de interesses van personen en die in groepen zetten. Maar de basis is hetzelfde.

      Billboard stories moet je denk ik breder bekijken. Eerder op de dag was er een roundtable discussie met o.a. Sanoma aan tafel. Die geven aan eigenlijk het liefst te willen stoppen met bannering maar daar momenteel nog geen businessmodel tegenover hebben staan.

      Wat als ze billboard stories integreren met de nu.nl app waaraan ze een persoonlijk profiel koppelen (dit is er nu waarschijnlijk al) en op die basis billboards aansturen? Je krijgt dus geen notificatie (juist niet) maar het gebeurd vanzelf zonder dat je het in de gaten hebt. Daarmee los je 2 problemen op (1) abri’s zijn interessanter en relevanter (2) geen bannering meer in de app maar wel in je omgeving.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: