iBeacon Nieuws

De Bijenkorf start iBeacon pilot in warenhuis Rotterdam

de-bijenkorf-ibeacons

De Bijenkorf gaat in Rotterdam starten met een proef met 140 Glimworm iBeacons in de winkel, aldus een artikel vandaag op Emerce. Daarmee wordt De Bijenkorf in één keer de grootste iBeacon uitrol in de Nederlandse retail. De Bijenkorf gaat hiermee volgens directeur Robert Bohemen extra service bieden voor de klanten die daarvoor openstaan. Hiermee volgt het warenhuis in de voetstappen van branchegenoten Macy’s en Lord & Taylor die al eerder iBeacon implementaties deden.

Bijenkorf Privilege Membership

De iBeacon integratie maakt onderdeel uit van het nieuwe klantenprogramma Privilege Membership. Hiermee wil het bedrijf de klant beter leren kennen en daarop inspelen met nieuwe diensten en producten. De nieuwe De Bijenkorf app wordt het middelpunt van dit nieuwe klantenprogramma.

Wie in De Bijenkorf Rotterdam bij een kassa staat komt in het bereik van een iBeacon. De klant wordt vervolgens gevraagd of deze onderdeel wil uitmaken van het Privilege Membership. Hiervoor hoeft alleen een e-mail adres te worden achtergelaten waarna de klant zelf een profiel kan aanmaken die in de nieuwe app gebruikt wordt.

Vervolgens wordt deze app gebruikt om de klant te betrekken bij events zoals de introducties van merken en nieuwe producten.

Vooral push, (nog) weinig relevantie

Er wordt in het artikel niet ingegaan op relevante berichten via de De Bijenkorf app. Behalve het terugvinden van digitale kassabonnen die aan het profiel van de klant zijn gekoppeld, lijkt het erop dat De Bijenkorf de klant vooral berichten wil sturen wanneer ze in de winkel zijn. Uiteraard wordt er op de achtergrond veel data over klanten verzameld via de app waarop in de toekomst misschien relevante berichten en acties gaan volgen.

De iBeacons voor de pilot bij De Bijenkorf is geleverd door het Nederlandse Glimworm Beacons.

Verbetering van multichannelservice met iBeacon

De Bijenkorf directeur Robert Bohemen laat optekenen in Emerce:

Ieder jaar investeren we tussen de 3,5 en vier miljoen euro in onze systemen om onze multichannelservice te verbeteren. Daar valt dit ook onder. We proberen een eenduidig klantbeeld te krijgen, zodat het niet uitmaakt via welk kanaal iemand De Bijenkorf benadert. Telefoon, mail, winkel- of webbezoek, de klant krijgt op basis van zijn persoonlijke profiel via elk kanaal dezelfde service. Met de pilot kunnen we klein beginnen en van de eerste ervaringen leren. In de loop van volgend jaar breiden we uit naar heel Nederland.

De winkels van De Bijenkorf zien jaarlijks dertig miljoen bezoekers langs de fysieke voordeuren gaan en vijftig miljoen langs de digitale voordeur. Dat zijn ongeveer 3,5 miljoen unieke klanten.

bron: Emerce

photo credit: frankrolf via photopin cc

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

2 ReactiesReageer

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: