iBeacon Nieuws

Kan je met beacons studenten op andere tijden de trein laten nemen? Vervoerder Veolia is dit op dit moment aan het testen op het Maaslijn traject wat loopt van Roermond via Venlo naar Nijmegen. Dit traject is tijdens de spitsuren zeer druk bezet met studenten. In een pilot wordt nu een app ingezet waarmee studenten die spits mijden worden beloond. Bijzonder is daarbij dat de registratie geheel automatisch verloopt via beacons.

Beacon pilot met 100 studenten

Momenteel is ruimte voor zo’n 100 studenten die zich aan kunnen melden via de Reis je Rijk website. Deelnemers downloaden een speciale app die het opstap en uitstap station alsmede de treinreis wordt geregistreerd via beacons. Wanneer deze reis buiten de spitsuren plaatsvind krijgt de deelnemer punten. De punten kunnen worden ingewisseld voor prijzen zoals een Bol.com cadeaukaart, een abonnement op Netflix of Spotify of een upgrade naar de 1e klas coupé.

De registratie verloopt geheel automatisch. Komt een deelnemende student binnen bereik van een beacon dan geeft de app een notificatie met de vraag: ‘Je bent in de buurt van een beacon. Ben je onderweg naar school?’ Als de vraag met ‘ja’ wordt beantwoord kan de student aangeven hoe ze gaan reizen. Als ze aan het einde van hun reis langs een beacon komen, wordt gevraagd of de reis inderdaad beëindigd is.

Beacons op stations en treinen

Voor deze pilot worden beacons gebruikt van het Nederlandse Glimworm Beacons die verwerkt zijn op verschillende plaatsen. Op de perrons van de stations zijn de beacons bijvoorbeeld verwerkt in de OV pas incheck palen om zo te garanderen dat een deelnemende student ook daadwerkelijk langs een beacon loopt. In de treinen zijn tevens verschillende beacons geplaatst om zeker te weten dat een student in de trein zit. Naast deze beacon wordt tevens op verschillende punten GPS checks gedaan door de app om fraude tegen te gaan van (iets te) slimme studenten.

veolia-ibeacon-implementatie-openbaar-vervoer

Samenwerking

De pilot is tot stand gekomen uit een samenwerking van team SLIM, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en Veolia Transport. De pilot is onderdeel van het project Beter Benutten van de treincapaciteit waarbij adviesbureau Advier betrokken is. Advier is tevens de uitvoerende partij in deze pilot.

Reis je Rijk geldt nu alleen nog voor de Maaslijn en is momenteel nog in de testfase. De proef is vooral bedoeld voor studenten die zelf hun werktijden kunnen plannen, om hen te stimuleren niet in de spits te reizen.

aldus Niels de Vries van Advier in OV magazine

Beacons inzetten voor crowd control

Deze pilot is een goed voorbeeld voor het inzetten van beacons voor crowd control. In dit voorbeeld wordt nog een statisch tijdsblok toegepast (de spitsuren) maar met deze technologie is het tevens mogelijk meer dynamisch om te gaan met crowd control. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een advies om in een andere coupe plaats te nemen of bijvoorbeeld via een ander traject te reizen.

Door slim om te gaan met actuele informatie zijn er nog legio andere mogelijkheden om dynamisch crowd control via beacons af te handelen. Ik verwacht dat we dit jaar steeds meer voorbeelden hiervan gaan zien, niet alleen in het OV maar bijvoorbeeld ook in stadions, bij festivals, pretparken en andere zeer drukke evenementen.

         

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

2 ReactiesReageer

  • Interesting post. Thanks for sharing. Considering the amount of traffic on roads and rail curing the rush hours, I strongly believe that using beacons for crowd control will be a much welcome change. Over the past year, beacons have become so popular that, businesses across various verticals have begun to leverage these proximity detection devices to enhance consumer experience. However, even today many marketers are not aware of how to integrate beacons with their mobile strategy. For example, there are a number of factors such as There are a number of factors for businesses to consider before they rush to get their hands on their own set of beacons etc, for businesses to consider before they rush to get their hands on their own set of beacons. We have discussed 5 common beacon marketing challenges and how to solve them here:
    http://blog.mobstac.com/2015/04/5-common-beacon-marketing-challenges-you-can-easily-solve/

  • Briljant en niet alleen voor de verkoop. Deze manier van stimuleren gaat er echt wel voor zorgen dat minder studenten tijdens de spits gaan reizen. Dat weet ik wel zeker.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: