iBeacon Nieuws

Omzetgroei van 16 miljoen door inzet iBeacons in China

In China zijn iBeacons uitermate populair bij zowel publiek als retailers. Dit is mede gedreven doordat de populaire chat applicatie WeChat iBeacons heeft toegevoegd als functionaliteit. Juweliersketen Chow Tai Fook (CTF) heeft in 237 van haar 2250 winkels in China iBeacons geïnstalleerd en daarmee een omzetstijging van 100 miljoen RMB (omgerekend 16 miljoen US Dollar) geboekt.

iBeacon integratie in WeChat

wechat-ibeaconDe campagne van CTF is gedreven door de integratie van iBeacon functionaliteit in de populaire app WeChat. WeChat is vergelijkbaar met een app als Whatsapp en heeft 438 miljoen gebruikers waarvan de meesten in Azië. Anders dan Whatsapp heeft WeChat zich de laatste jaren toegelegd op het toevoegen van functies naast het chatten zoals het reserveren in restaurants, het bestellen van taxi’s, webshops en zelfs het afrekenen in winkels. Het toevoegen van een iBeacon functionaliteit was daarom een logisch vervolg.

WeChat ‘Shake’ functie voor coupons

we-chat-shake-ibeacon-couponWeChat gebruikt voor iBeacons de ‘shake’ functionaliteit van de telefoon. Door de telefoon te schudden in een winkel met iBeacons krijgt de gebruiker de coupon van die winkel te zien. Dit werkt alleen als de app geopend is in de winkel, er wordt dus geen push bericht verstuurd. Het is aan de retailer om de klanten te informeren dat WeChat coupons beschikbaar zijn in de winkel.

Dit is een zelfde soort opzet zoals Facebook dit gebruikt met de Facebook beacon.

WeChat 'shake' functionaliteit die zonder push berichten werkt

30.562 gebruikte coupons

Juweliersketen Chow Tai Fook heeft de WeChat coupon functionaliteit gebruikt in 237 winkels in de regio’s Beijing, Shanghai, Shenzhen en Guangzhou. Hiervoor gebruikten ze de iBeacon hardware van het Chinese mark Sensoro die in China marktleider zijn als iBeacon leverancier.

In die periode ontvingen 32.712 klanten mee aan de WeChat aanbiedingen en voerde ze totaal 152.325 keer de ‘shake’ actie uit om de coupons te ontvangen. Gemiddeld ontving een klant totaal 4.76 coupons met de actie.

Shake Count Customer Count Total Shake Count Customer % Shake Count % Average Count
>100 42 6488 0.13% 4.26% 154.48
10 ~ 100 3244 68348 9.92% 44.87% 21.07
5 ~ 9 5090 32451 15.56% 21.30% 6.38
2 ~ 4 12159 32861 37.17% 21.57% 2.70
1 12177 12177 37.22% 7.99% 1.00

$67.500 omzetgroei per winkel

Totaal zijn er 34.633 unieke coupons uitgegeven aan klanten waarvan maar liefst 20.562 zijn ingewisseld door klanten. Het inwissel percentage van 59% is daarmee stukken hoger dan bijvoorbeeld de coupon actie van McDonalds die we eerder dit jaar beschreven en was de reden van de omzetstijging van $16 miljoen die door deze actie is geboekt (ongeveer $67.500 per winkel).

Door deze zeer positieve resultaten heeft CTF besloten de iBeacon acties vaker en in meer winkels te doen.

 

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: